Ontwikkelaar Criterion kan meer dan botsgames met hele snelle auto’s maken. Althans, dat probeert men te bewijzen. BLACK laat namelijk een totaal andere zijde van de Britse ontwikkelaar zien. Geen racegame, maar een shooter. Geen multiplayer, maar enkel singleplayer. De succesfactoren van de Burnout serie hebben de conversie wel overleefd en bepalen ook in BLACK de gameplay. Maak je klaar voor een heftig avontuur in Oost-Europa waarin geen enkele vijand gespaard wordt.

BLACK laat de speler in de huid kruipen van Jack Keller, een special agent van het Black Ops team. Je missie omvat het jagen op een Amerikaan in een Oost-Europese setting. Het verhaal speelt echter geen belangrijke factor in het spel en dient meer als een reden om je los te laten in een wereld van chaos, destructie en ravage. Want als Criterion in één ding goed is, dan is het wel in het creëren van explosieve en hectische gameplay. Vlogen in Burnout de stukken schroot om je oren, in BLACK wordt je beeld bepaald door kogels, kogels en nog eens kogels.

De middelen die je in BLACK toegeworpen krijgt om tegenstanders te verpulveren zijn talrijk. Je kunt niet alleen je eigen wapen gebruiken, maar ook de omgeving. De game maakt, net als Red Faction een aantal jaar geleden, het mogelijk om (bijna) alle objecten in de omgeving op te blazen of omver te knallen. Achter een houten schot dekking zoeken heeft dus geen zin, want met een paar gerichte schoten staat de boef naakt op je volgende kogelsalvo te wachten. De keerzijde van het verhaal is dat je ook zelf beter over je dekking na moet denken.

Denk echter niet dat BLACK een strategische game is. De ontwikkelaar claimt namelijk dat het spel om de brute wapens draait. Er is getracht ieder van de wapens een eigen smoel te geven en ze zo te overdrijven dat je aan het eind van het spel nog precies weet met welk wapen je op welk moment aan het schieten was. De wapens zelf zijn echter niet vernieuwend, met bewezen toppers als de AK-47 en SPAS aan boord.

BLACK richt zich in tegenstelling tot de Burnout serie niet op lol voor de hele familie, maar heeft enkel een singleplayer mode in de aanbieding. De levels zijn ieder in een grauw Oost-Europees tintje gegoten en spelen zich op diverse plekken af. Je bezoekt onder andere een haven en een zwaar bewaakte grensovergang. Daarnaast zijn er talloze vergane steden, waar in iedere hoek wel een vijand schuilt. Pluspunt van deze nauwe locaties is dat er genoeg objecten te vinden zijn die je in je voordeel kunt gebruiken, zoals gastanken, oude auto’s en gestalde vrachtwagens.

BLACK belooft een spectaculaire titel te worden en liefhebbers van snelle actiegames al vroeg in het jaar een knaller van jewelste te bieden. Later deze week vogelen we in de review uit of BLACK ook brengt wat we ervan verwachten. Naast de review geven we je deze week ook een uitgebreide impressie van de wapens en gaan we met producer Jeremy Chubb dieper op de keuzes in de ontwikkeling van het spel in.

BLACK Ontwikkelaar: Criterion Uitgever: Electronic Arts Platform: Playstation 2, Xbox Prijs: € 59.99 Release: 24 februari