Als Vice President of Developer Relations and Aquisition is Dan Winters, zoals hij het zelf zegt, de eerste persoon die bij Activision nieuwe games en projecten filtert op potentie. Een taak die veelal draait om het gepresenteerd krijgen van gameconcepten, waardoor Winters nieuwe ontwikkelaars tips kan geven over hoe zij deze projecten beter kunnen leren aanprijzen. “Tijdens mijn huidige carrière en die als acteur, waarin ik mezelf moest aanprijzen, heb ik een hoop goede pitches gezien. Ook heb ik mensen gezien die daar heel bedreven in zijn, zoals John Lasseter en Andrew Stanton van Pixar, en American McGee. Dat soort ervaringen hoop ik met mensen te kunnen delen,” aldus Winters.

Pitchen

Als tip voor het aanstormend ontwikkelaarstalent heeft Winters een aantal richtlijnen opgesteld voor het presenteren van hun projecten en henzelf. Zo vindt Winters het verstandig om positief te zijn en dus niet negatief te spreken over anderen, omdat dit ook de spreker er slecht uit laat zien. Maar ook is het belangrijk om eigen verantwoordelijkheid te nemen en zelfreflectie te tonen. Uiteindelijk komt het er op neer dat een spreker moet uitstralen dat hij een groot verschil kan maken.

Het gaat er niet alleen om hoe iemand zich presenteert, maar ook wat hij of zij weet over wie uiteindelijk de beslissing maakt/maken om het project groen licht te geven. Winters heeft daarvoor vijf simpele regels opgesteld. “Je moet weten tegen wie je praat, wat voor zaken ze doen, hoe hun zakenmodel werkt, waar ze naar zoeken en proberen om een persoonlijk raakvlak te vinden, zodat je een bepaalde klik met ze krijgt. Mensen willen immers werken met mensen die zij als aardig beschouwen. Als iemand er voor kan zorgen dat hij aardig gevonden wordt tijdens een presentatie en zijn idee een raakvlak met hen heeft dan is de kans groter dat zijn project gefinancierd wordt.”

Projecten kiezen

Voor gamers draait het natuurlijk niet om hoe een project gepresenteerd wordt, maar welke projecten uiteindelijk groen licht krijgen en als games in de schappen komen te liggen. Winters geeft daarover een klein inzicht in het keuzeproces bij Activision. Hierbij speelt wat hem betreft vooral talent een grote rol, omdat het niet zozeer gaat om nieuwe ideeën, maar vooral om in hoeverre iemand in staat is deze ideeën te realiseren. “Geweldige ideeën op een slechte manier uitgevoerd zijn mislukkingen op de markt, wat erg jammer is gezien veel ideeën op een betere manier gerealiseerd hadden kunnen worden. Middelmatige of zelfs slechte ideeën op een geweldige manier uitgevoerd zijn daarentegen een homerun voor de markt. Als iemand goed kan presenteren is dat mooi, maar het is beter als de uitvoering ook in orde is. Daar kijken we dan ook echt naar.”

De focus van Activision gaat om die reden automatisch voornamelijk uit naar bewezen talent. “Wij zijn altijd gedreven geweest ons te verbinden aan het grootste talent van de wereld. Of dat nu Bungie is, of de Call of Duty-teams, ons hoofddoel is om talenten binnen te halen. Wij denken dat talent allesbepalend is. Nieuw intellectueel eigendom komt van goede ideeën die op hun beurt weer afkomstig zijn van grote talenten. Dus als wij geweldige teams kunnen vinden, dan willen we daar maar al te graag mee samenwerken.” Toch probeert de uitgever ook voortdurend nieuwe talent te ontdekken en dus vliegt Winters de hele wereld over om te scouten.

Sociale Valuta

Tegelijkertijd probeert Activision zich aan te passen aan de veranderingen in de gamesindustrie. Winters ziet hierin vooral het belang van iets wat hij sociale valuta noemt. Sociale valuta verdien je volgens Winters wanneer je iets doet in de wereld wat op een sociaal vlak relevant is. “Vroeger speelden we Pokemon en keken we de televisieserie zodat we de volgende dag op school ideeën hadden over hoe we verder konden komen in het spel. Het kijken van Idols en de volgende dag de optredens bespreken, Angry Birds spelen en weten wat Foursquare is, het geeft ons allemaal sociale valuta,” aldus Winters. Het is deze sociale valuta die Winters als de volgende stap ziet in de manier waarop mensen consumeren, en gamen.

Toch ligt de focus bij Activision nog altijd grotendeels op de grote titels, zo stelt Winters. “Op dit moment hebben we geen sociale of casual aspecten in onze games. We hebben wel nevenproducten die de boodschap van die de grote games helpen overbrengen, maar uiteindelijk draait het bij ons vooral om de hoge kwaliteit van onze titels. Er zijn een hoop mensen die Call of Duty spelen en we willen daarvoor meer en betere content kunnen bieden. Dat is ons hoofddoel.” Grote games gemaakt door groot talent dus, dat is waar bij Activision de focus ligt. En na de presentatie van Winters op het Festival of Games, weet aanstormend Nederlands talent hoe het dat het beste aan grote namen als Activision kan aanprijzen.