5 studio's die binnenkort kunnen worden opgekocht | Gamer.nl

5 studio's die binnenkort kunnen worden opgekocht | Gamer.nl

PC REVIEW - Als je gevraagd wordt om een Nederlandse gamedeveloper te noemen, zal je vermoedelijk Killzone-ontwikkelaar Guerrilla Games noemen. Toch zijn er inmiddels ook talloze andere, kleinere studios die fraaie (indie)games hebben uitgebracht. Zo brachten de afgelopen jaren ons onder andere Reus van Abbey Games, Awesomenauts van Ronimo Games en Luftrausers van Vlambeer. Met regelmaat komen er dus kwalitatief degelijke titel van Nederlandse bodem. Nieuw in dit rijtje is Amulware, dat debuteert met Roche Fusion.

Insomniac

Het verhaal van Insomniac is opvallend. Lange tijd werkten ze samen met Sony en ontwikkelden ze als een soort second party exclusieve titels voor de PlayStation-consoles. Die samenwerking bracht ze grote succe en met Spyro the Dragon, Ratchet & Clank en de shooter-serie Resistance. Op een gegeven moment begon het bij de studio echter te steken dat ze nooit de eigenaar waren van de spellen waar ze aan werkten — Door hun contract konden zij dus niet besli en wat er in de toekomst zou gebeuren met de helden uit hun games. En dat is zuur als je nu bijvoorbeeld naar het succes van Spyro kijkt in Skylanders.

Insomniac besloot het heft in eigen handen te nemen en op zoek te gaan naar hun eigen succes. Ze wilden voortaan de totale controle houden en de baas zijn over hun ideeën. Vorig jaar brachten ze Fuse uit voor PlayStation 3 én Xbox 360, voor het eerst een game op meerdere platformen. Dit jaar wordt zelfs hun eerste Microsoft-exclusive, Sunset Overdrive voor de Xbox One, verwacht. Wat een mooie vangst zou het voor Microsoft zijn om na al die jaren van Sony-exclusives Insomniac onder de neus van hun Japanse concurrent weg te kapen. Of zou het Sony kunnen lukken om met een nieuwe deal hun oude vrienden terug te winnen?

Ratchet and Clank

Het enige probleem is dat de studio het klaarblijkelijk erg naar zijn zin heeft als onafhankelijke ontwikkelaar. Sony heeft ongetwijfeld eerder geprobeerd de studio in te lijven, maar het is er nooit van gekomen. Wellicht dat een vet contract met meer controle over de games die ze maken de spellenmaker op andere ideeën weet te brengen.

Platinum Games
Het Japanse Platinum Games staat altijd garant voor strakke actie en een hoge kwaliteit. Van de snoeiharde heks Bayonetta tot de futuristische snufjes van Vanquish, ze weten elke keer een originele setting met intere ante gameplay neer te zetten. Hun eerste spellen kwamen voornamelijk uit op de PlayStation 3 en Xbox 360, met de uitzondering van MadWorld op de Wii en Infinite Space op de DS.

De laatste jaren lijkt Platinum steeds dikkere vriendjes te worden met Nintendo. Zo kwam hun game The Wonderful 101 exclusief uit op de Wii U. Nog opvallender is Bayonetta 2, dat in feite door Nintendo gered werd. Het eerste deel was geen groot commercieel succes, maar Nintendo zag er toch een goede exclusieve titel in en stapte naar Platinum Games. En dat terwijl het eerste deel niet eens op de Wii was uitgekomen. Het is dus duidelijk dat de twee Japanse bedrijven elkaar wel liggen, en het zou ons dan ook niet verbazen als er binnen afzienbare tijd een bod wordt uitgebracht op Platinum Games. De vraag is alleen of Nintendo de portemonnee wel wil trekken zolang zorgenkind Wii U nog steeds flinke rekeningen oplevert.

Bayonetta 2

Thatgamecompany

Net als Insomniac begon thatgamecompany zijn carrière met Sony-exclusieve titels. Het indie-bedrijfje werd opgericht met hulp en geld van het Japanse bedrijf. Daar zat dan wel de deal aan vast dat de eerste drie games van de nieuwe studio exclusief voor Sony gemaakt zouden worden. Het bleek een goede deal te zijn, want alle drie de titels waren grote succe en, zowel qua verkopen als review scores. Flow, Flower en Journey zetten Sony op de kaart als indie-liefhebbers en toonden aan dat niet alleen fans van grote AAA-knallers terecht konden op de console.

Nu thatgamecompany het contract met Sony heeft uitgediend, is de grote vraag wat ze nu gaan doen. Het is in ieder geval al duidelijk dat ze voor hun volgende project veel geld hebben opgehaald bij investeerders, maar wie zegt er dat Jenova Chen niet weer eenzelfde soort overeenkomst sluit met een van de consolemakers, of mi chien wel gewoon zijn hele bedrijf overhevelt naar Sony?

Journey

Next Level Games

Soms werkt een consolebouwer zo nauw samen met een studio, dat je je afvraagt waarom ze niet gewoon samen gaan. Dat is bijvoorbeeld het geval bij Quantic Dream, dat voor Sony onder andere Heavy Rain en Beyond: Two Souls maakte. Iets minder bekend is Next Level Games, dat al jaren onder de vlag van Nintendo werkt. De studio ontwikkelde in 2005 het Mario-voetbalspel Super Mario Strikers en de opvolger op de Wii, ze maakten daarnaast de reboot van Luigi's Mansion op de 3DS en ze sleutelden ook aan de Wii-versie van de NES-kla ieker PunchOut!! Begin dit jaar maakte Next Level zelfs bekend dat ze vanaf nu alleen nog maar Nintendo-games maken.

Ze krijgen waarschijnlijk de nodige (financiële) steun van Nintendo om exclusieve games te ontwikkelen, maar ze zijn tot nu toe nog niet overgenomen, zoals de consolebouwer eerder wel deed met bijvoorbeeld Retro en Monolith. Next Level zegt veel voordelen te zien in een samenwerking met één bedrijf. Zo krijgt de studio naar eigen zeggen veel tijd en leuke IP's van Nintendo waar ze mee aan de slag mogen. Ook vinden ze dat Nintendo het tot nu toe goed doet met de Wii en de 3DS en ze hebben er vertrouwen in dat het met de Wii U ook wel goed komt. Na zo'n lofzang zou een overname ons niet verbazen.

Luigi's Mansion 2

Housemarque

Als je de naam Housemarque hoort, dan weet je al wat voor game je krijgt: verslavende gameplay met een focus op highscores en leaderboards. De setting verschilt daarbij wel vaak, van de zombie apocalyps in Dead Nation tot sferische planeten in Super Stardust. De studio heeft daar inmiddels een flinke schare trouwe fans mee opgebouwd.

Resogun

De vraag is natuurlijk of het Finse bedrijfje wel wil worden opgekocht. Het is in ieder geval duidelijk dat ze niet vies zijn van een exclusieve deal. De meest voor de hand liggende kandidaat is Sony, aangezien Housemarque daar al veel me heeft samengewerkt. De studio leverde exclusieve titels voor de consoles en handhelds van Sony, met als laatste wapenfeit het fantastische Resogun. In het verleden hebben de Finnen echter ook met Microsoft gewerkt. Zowel Outland als Golf: Tee It Up! verschenen op XBLA. De allereerste consolegame van Housemarque, Transworld Snowboarding uit 2002, was zelfs een exclusieve titel voor de eerste Xbox. Elke nieuwe game wordt steevast met hoge cijfers ontvangen, dus het is duidelijk dat de studio niet zou mi taan in de line-up van een van de consolebouwers.


Artikel als favoriet toevoegen
Deel dit artikel

Aanbevolen voor jou