Schermen en 3D

We beginnen met wat de 3DS nou zo gewild maakt: 3D. Het 3D-effect werkt alleen voor het bovenste scherm en een bril is niet nodig om het te kunnen zien. Het 3D-scherm heeft een beelddiagonaal van negen centimeter (7,7 cm bij 4,4 cm) en een resolutie van 800 bij 240 pixels. Deze resolutie komt in de praktijk neer op 400 bij 240. Voor het 3D-effect worden namelijk 400 pixels per oog toegewezen, dus van de 800 ziet elk oog er maar de helft. De gebruiker kan zelf bepalen hoe intens de 3D-beleving is door de slider aan de rechterkant van het scherm te verschuiven. 3D kan helemaal uitgezet worden door deze slider zover mogelijk naar beneden te schuiven. Het unieke hieraan is dat het 3D-effect zonder brilletje te bewonderen is. Het onderste scherm heeft geen 3D-functionaliteit, maar is een aanraakscherm met een resolutie van 320 bij 240 pixels.

Camera’s

Elk apparaat heeft ze tegenwoordig: camera’s. Ook de DSi deed mee aan deze trend en met de 3DS wordt daar nog een schepje bovenop gedaan. De 3DS bevat drie camera’s, één boven het scherm en twee aan de achterkant van het systeem. De camera’s hebben een resolutie van 640 bij 480 pixels.

De twee camera’s aan de achterkant van het systeem maken tegelijk een foto vanuit een iets andere hoek, waardoor die foto’s in 3D te bekijken en te exporteren zijn. De camera aan de binnenkant maakt alleen ‘ouderwetse’ 2D-beelden.

Besturing

Heb je wel eens een 3D-platformer gespeeld op een DS(i), maar raakte je gefrustreerd omdat je beperkt werd door het aantal richtingen van de vierpuntdruktoets? Daar heeft de 3DS een oplossing voor. Naast de standaard A-, B-, X- en Y-knop, de richtingstoets en L- en R-knop heeft de 3DS namelijk een soort van platte analoge stick, dat analoge input van 360 graden toestaat. Dit biedt vooral uitkomst voor navigatie in 3D-omgevingen. De 3DS heeft tevens een microfoon, een bewegingsensor en een gyroscoop, waarvan de laatste twee nieuwe toevoegingen zijn. De knoppen en de vierpuntdruktoets 'klikken' iets meer dan die van de DS(i), waardoor ze iets beter moeten aanvoelen.

Hardware-specificaties

De leden van de DS-familie zijn nooit echte krachtpatsers geweest, maar daar komt met de 3DS verandering in. De Nintendo 3DS heeft twee 266 MHz ARM11-processoren, 4 MB videogeheugen en 64 MB aan RAM-geheugen. Dit maakt de 3DS ongeveer vier keer zo krachtig als zijn voorganger, de DSi. Verder heeft de 3DS 1,5 GB interne opslagruimte, tegenover de 256 MB van de DSi. Dit geheugen is uit te breiden met een SD-kaart, waarvan een kaart  van 2 GB inbegrepen is bij elke 3DS. De 3DS kan verbinding maken met WiFi-netwerken en heeft een WLAN-schakelaar om deze functie aan of uit te zetten. Al met al is het een flinke sprong in het overbruggen van technische beperkingen, waardoor we mooiere games kunnen verwachten voor de 3DS.

Batterij

Grafische pracht en praal is natuurlijk leuk en aardig, maar dan moet je wel wat speeltijd hebben om hiervan te kunnen genieten. De batterij gaat tot vijf uur mee en is vervangbaar, mocht het opladen na verloop van tijd niet zo soepel meer verlopen. Na ongeveer vijfhonderd keer opladen zou de batterij ongeveer 70% van de oorspronkelijke oplaadcapaciteit moeten hebben.

Hoe lang de batterij meegaat voordat hij op is, hangt af van de intensiteit waarmee de 3DS gebruikt wordt. Wanneer de 3D-functionaliteit volledig aan staat en de helderheid van het scherm op zijn hoogst staat, gaat de 3DS maar zo'n 3,5 uur tot 5 uur mee. Zet je de 3D-functionaliteit uit, dan wordt de speelduur verlengd. Hetzelfde geldt voor de helderheid van het scherm. Dat gezegd hebbende is de batterijduur er niet op vooruit gegaan. De DSi ging negen tot veertien speluren mee en de DSi XL zelfs dertien tot zeventien uur, afhankelijk van de helderheid van het scherm. Voor wie dit te weinig vindt, zijn er accessoires beschikbaar die de batterijduur van de 3DS kunnen verlengen.

Ingebouwde software

Ook zonder games kun je al aan de slag met de 3DS en de software die al van tevoren op het apparaat geïnstalleerd is. Om te beginnen kun je een Mii gaan maken met de Mii-maker, waarmee je je virtuele alter ego helemaal zelf kunt samenstellen. Je kunt met de 3DS ook een foto van jezelf maken, die vervolgens wordt omgezet naar Mii-personage. Met Streetpass Mii Plaza kunnen jij en spelers die je op straat tegenkomt informatie over spellen en Mii-data uitwisselen. Met Augmented Reality Games kunnen 3D objecten worden geprojecteerd in de echte wereld op het 3D-scherm van de 3DS, wat de illusie geeft dat het ‘echt’ is. Face Raiders, dat op elke 3DS staat, maakt ook gebruik van deze aangepaste realiteit. Door de 3DS te bewegen kun je om je heen kijken, richten en schieten op de ballonnen met zelfgemaakte portretfoto’s.

Dan is er nog de Spotpass, die automatisch updates downloadt via WiFi-verbindingen en KPN-hotspots. Via dergelijke updates kunnen later bijvoorbeeld mogelijkheden als 3D-video’s of een webbrowser worden toegevoegd. Activity Log houdt bij welke games je speelt, hoe vaak je ze speelt en ook hoeveel stappen je elke dag zet. Hoe meer stappen je zet, hoe meer munten te verdienen zijn, die op hun beurt weer ingeruild kunnen worden voor ingame content. Hiervoor moet de 3DS wel in slaapstand staan. Verder is het mogelijk om foto’s te bekijken, audio op te nemen en je eigen muziek af te spelen. En, last but not least, de Nintendo e-Shop, waar je games kunt kopen die oorspronkelijk voor de GameBoy verschenen, maar ook alle DSi-ware en zelfs nieuwe 3DS-games. Jammer genoeg is de online winkel nog niet beschikbaar vanaf dag één, maar wordt deze waarschijnlijk in mei via een update toegevoegd.

Wil je onze mening weten over het nieuwe systeem van Nintendo? Lees dan ons uitgebreide oordeel.
Wil je weten welke games er tijdens de lancering van de 3DS beschikbaar zijn? Bekijk dan dit artikel.

Ga terug naar het 3DS lanceringscentrum.