2015 lijkt die trend voort te gaan zetten. Meer dan ooit worden er in ons land games gemaakt die de potentie hebben om niet alleen hier, maar ook elders in de wereld de hitlijsten te bestormen. Een aantal van die games kwamen al langs in de top 100 voor 2015, maar er is meer. Daarom zetten we vijftien Nederlandse indiegames op een rij die dit jaar uit gaan komen en volgens ons de grootste kans op internationaal succes hebben. Een aantal van deze games zijn al een tijdje te koop via Steam Early Access, maar worden dit jaar officieel uitgebracht.

En voordat we de games aan jullie voorstellen, is het van belang te zeggen dat dit slechts een selectie is. Zelfs de keuze voor vijftien games was nog lastig, omdat er zoveel gemaakt wordt in Nederland. En de kwaliteit is hoger dan ooit. Dit laat alleen maar zien hoe sterk de Nederlandse game-industrie op dit moment is.

Nuclear Throne

Vlambeer is als geen andere studio goed in een simpel concept uitwerken tot een game waarin je na honderden uren spelen nog steeds nieuwe dingen leert. Nuclear Throne is niet anders. In deze roguelike word je in een wereld gedropt vol vijanden en schiet je jezelf een weg naar de troon. Elk personage speelt anders en elk wapen moet je leren gebruiken om er alles uit te kunnen halen. Met een Daily Challenge wordt er handig ingespeeld op het Let’s Play-fenomeen op YouTube, en gezien hoe actief de community achter de game nu al is kan dit enkel maar groeien als Nuclear Throne echt lanceert.

Action Henk

Action Henk

Met Henk in de titel voelt deze game van RageSquid direct het meest Hollands aan. Henk is een actiefiguur dat aan lager wal is geraakt, maar nu weer aan de slag moet door in razend tempo door speelgoedbanen te racen. De vroeg speelbare versie was al verslavend. Onder andere door de leaderboards, waarin je door de banen en de besturing net wat beter te begrijpen een seconde sneller kan zijn dan je vrienden. Inmiddels is het ook al mogelijk zelf levels te maken en die door anderen te laten spelen.

World of Diving

World of Diving

Met de Adam’s Venture-serie wist Vertigo Games een kleine doelgroep aan te spreken, maar met World of Diving pakt het team het slimmer aan. Het is namelijk goed mogelijk dat 2015 het jaar van de virtual reality-bril wordt, met onder andere de consumentenversie van de Oculus Rift in de winkels. Als je zo’n ding in huis hebt ga je op zoek naar interessante ervaringen. World of Diving is zo’n ervaring. Je kunt samen met vrienden onder water duiken en deze wondere wereld vanaf het droge ontdekken. Maar het is ook echt een game, met zoektochten naar verloren schatten en spannende momenten als je uitrusting niet helemaal meewerkt.

Check-in, Knock-out

Je komt aan bij je hotel en daar blijkt dat je kamer dubbel geboekt is. Zoals in het echte leven zit er dan maar één ding op: vechten. Check-in, Knock-out van Lionade Games oogt vooral als een indie-versie van Super Smash Bros., maar wel met een hele eigen smoel. Afgezien van de retro stijl, speelt elk personage werkelijk anders in plaats van enkel variatie te zijn op één figuur, en is er de gimmick dat je de omgeving kunt gebruiken als wapen. Gooi je echter een stuk van de vloer weg, dan kun je daar ook naar beneden vallen.

Kyn

Kyn

Het is bizar om te zien dat deze tactische actie-RPG gemaakt wordt door maar twee man. Niet alleen oogt het als een game van een flinke studio, maar ook qua gameplay is er genoeg te vinden. In plaats van in recordtempo klikken moet je vooral goed nadenken hoe je de sterke en zwakke kanten van je personages zo goed mogelijk benut. Het gevaar is dat de game door het kleine ontwikkelteam afwerking en diepte gaat missen, en de gameplay uiteindelijk achterblijft bij de mooie wereld. Maar tot nu geven we Kyn het voordeel van de twijfel.

The Flock

Vogelsap werkt hard aan The Flock, een asymmetrische online multiplayergame. Iedereen start als monster, maar de eerste die het licht in het level vindt wordt een lichtdrager. In deze rol kun je alle monsters verslaan door het licht op ze te schijnen. Tenminste, als ze bewegen. Sta je als monster stil, dan kan zelfs het licht je niet deren. Kijk je als lichtdrager echter net de verkeerde kant op, of hapert je licht omdat je te lang stil staat, dan ben je snel de klos. De spelervaring in de alfaversie was in ieder geval al aardig intens. Met meer levels en een afgewerkte speelervaring moet dit een hoop spelers aanspreken.

Interstellar Rift

De spacesim lijkt weer helemaal terug van weggeweest met games als Elite: Dangerous en Star Citizen. Ontwikkelaar Split Polygon voegt iets aan het genre toe: spelers kunnen zelf een schip bouwen, daarin rondlopen en hun vrienden uitnodigen om samen met dat schip de ruimte in te gaan, te ontdekken en te overleven. Nu enkel nog hopen op VR-ondersteuning, maar met zo’n naam kan dat bijna niet anders.

Zenzizenzic

Zenzizenzic

Naast de wat ingewikkelde naam valt direct de stijl van deze game op. Maker Ruud Koorevaar had hiervoor nog geen enkele ervaring in het maken van games. Hij is gewoon aan de slag gegaan om te zien waar het schip zou stranden, maar vaart nog immer door. Het resultaat is een pixelprecieze twin-stick shooter vol vijanden, kogels en interessante bazen. De bèta die nu al te spelen is belooft een hoop goeds voor de complete versie.

Renowned Explorers: International Society

Renowned Explorers: International Society

Na het originele Reus werkt Abbey Games met Renowned Explorers: International Society aan een iets traditionelere titel. De game draait om ontdekkingsreizen waarin je in vreemde landen op jacht gaat naar mooie stukken voor in een museum. Regelmatig moet er een potje gevochten worden, wat gebeurt in bekende turn-based tactische gevechten. Het team geeft er een eigen draai aan door naast fysieke aanvallen ook gebruik te maken van woorden en emoties om vijanden te verslaan. Eindelijk kunnen we het dus uitpraten met onze tegenstanders. Hoewel we onze twijfel hebben of de leuke stijl en originele gevechtsacties genoeg zijn voor fans van het genre, hebben de monniken van Abbey Games ongetwijfeld meer verrassingen in de mouwen van hun habijt verstopt.

Black Feather Forest

Black Feather Forest

Tim Hengeveld werkt in z’n eentje aan Black Feather Forest, een verhalende game waarin je als documentairemaker op jacht gaat in het Canadeese dorp Augier’s Peak, om het mysterie van een groeiend aantal verdwijnende mensen te onderzoeken. Het verhaal wordt geschreven op basis van echte gebeurtenissen en legendes van Haida-aboriginals uit Canada. Na het spelen van de demo willen wij vooral meer.

Rive

Na het rustige en vrolijke Toki Tori is het voor Two Tribes tijd om de remmen los te laten. Rive is een snelle combinatie tussen een platformer en een twin-stick shooter. Deze samensmelting lijkt bijzonder goed te werken. Door de mogelijkheid om het gedrag van je robottegenstanders te veranderen krijgt Rive wat diepte; een concept wat hopelijk via verdere toevoegingen later in de game alleen maar verder uitgediept wordt.

Convoy

Convoy

Via Kickstarter heeft Convoy Games uit Leeuwarden meer dan het dubbele van het beoogde 10.000 dollar opgebracht voor Convoy. De game is een tactische roguelike, waarin je neerstort op een vreemde planeet en op zoek moet naar voorwerpen om je ruimteschip te repareren. Welke gevaren je tegenkomt op die planeet verschilt per speelsessie. De game doet onder andere in de keuzes die je moet maken denken aan FTL: Faster Than Light, wat mooi inspiratiemateriaal is.

Fragments of Him

Fragments of Him

Fragments of Him van Sassybot is iets heel anders dan de actierijke titels in de lijst. Het is nogal een zware game, die gaat over het omgaan met rouw na het verlies van een dierbare. Hoewel wij nog niet compleet overtuigd waren door de gekozen interactie in een vroege versie, is het een verhaal dat veel mensen zal aanspreken. Het verlies wordt tastbaar en bespreekbaar gemaakt en dat is in dit geval misschien wel belangrijker dan de gameplay zelf.

Verdun

Het voelt alsof Eerste Wereldoorlog-shooter Verdun van M2H en Blackmill Games al lange tijd uit is, maar in februari is het pas echt tijd om de loopgraven in te duiken en een oorlog mee te maken die we nog maar zelden kunnen ervaren in een game. Valliant Hearts heeft de interesse voor de tijdsperiode in ieder geval al gewekt. Hoewel Verdun als multiplayershooter niet de emotionele lading van Ubisofts game zal hebben, zit het naast sterke gameplay ook bomvol historische informatie. Al knallend word je wijzer.

Penarium

Penarium

Penarium heeft veel weg van Vlambeers Super Crate Box, waarin de speler zolang mogelijk moet overleven om zoveel mogelijk dozen te verzamelen. In Penarium van Self Made Miracle zijn het geen monsters die je moet ontwijken, maar word je in een circus geplaatst terwijl de meest bizarre martelwerktuigen op je af worden gevuurd. De mensen in het publiek willen je graag dood zien, en met een behoorlijk moeilijkheidsgraad zullen ze dat genoegen vaak krijgen. De stijl is alvast goed, en als het vervolgens ook maar half zo verslavend is als de inspiratiebron kan het nauwelijks mis gaan.

Door Erwin Vogelaar